Manuele Lymfedrainage Vodder

Het menselijke lichaam bestaat voor ongeveer 2/3 deel uit vocht. Dit vocht bevindt zich in en rondom alle lichaamscellen, de bloedbanen, lymfebanen en hersenbanen. De processen die verlopen via dit vocht zorgen voor onder meer het vervoer van zenuwprikkels, hormonen en schadelijke stoffen (zoals bacteriën), maar ook het uitwisselen van stoffen (voor de opbouw en afbraak van cellen) en gassen (zoals zuurstof). Deze processen via het lichaamsvocht noemen we de waterhuishouding. Een goede waterhuishouding zorgt dat het lichaam in goede conditie verkeerd. Het lymfestelsel (lymfebanen en knopen) zorgt voor deze voedende, zuiverende en drainerende werking. Lymfedrainage is dus een normale natuurlijke functie van ons lichaam.

Deze functie kan echter verstoord worden als gevolg van een ongeval, ziekte of stress. Met de manuele (met de handen) lymfedrainage kan dit proces geoptimaliseerd worden. Manuele lymfedrainage Vodder (in 1932 ontwikkeld door bioloog Dr. Emil Vodder) is een heel lichte vorm van massage die erop gericht is het lymfestelsel te stimuleren. Deze stimulatie zorgt ervoor dat een teveel aan vocht (zowel zichtbaar als onzichtbaar oedeem) beter en/of sneller via de lymfebanen wordt afgevoerd. De massage is op het gehele lichaam toepasbaar met als doel de vochtdoorstroming te stimuleren en eventuele stagnaties op te heffen, de immuniteit (weerstand) te verhogen, de stress te verlagen en het hormonale stelsel te optimaliseren.

Behandelbare klachten
De manuele lymfedrainage volgens de methode Vodder is toepasbaar bij zeer veel klachten, al dan niet in combinatie met andere therapie vormen. Zo behandelen wij mensen met:

• zwellingen (oedeem, bijv. na ongeval of operatie)
  • verstuikingen
  • bloeduitstortingen
  • spierpijn en spierletsels
  • dystrofie -reuma (ontstekingen) -slijtage
  • klachten van het zenuwstelsel (bijv. MS, gezichtsverlamming, migraine)
  • klachten a.g.v. stress (bijv. slapeloosheid, concentratieverlies, constipatie, diaree, hoofdpijn, vruchtbaarheidsproblemen)
  • keel-, neus- en ooraandoeningen
  • huidproblemen (bijv. chronische eczeem, acné, littekens)
  • longaandoeningen (bijv. chronische bronchitis, longemfyseem, astma)